Door: Bron: Vlaamse Ministerraad 28-3-2025
De Federale overheid besliste om de diplomavoorwaarden voor tewerkstelling bij de overheid te versoepelen. De Vlaamse overheid gaat nu in dezelfde richting verder.
Het Vlaams Regeerakkoord 2024-2029 bepaalt dat de Vlaamse overheid als werkgever een voortrekkersrol vervult, in het bijzonder rond de herziening van het diplomabeleid. De Vlaamse Regering wil hier verder op inzetten, via een competentiegericht en proactief personeelsbeleid waarbij ‘de beste persoon op de beste plaats’ de regel is. De Vlaamse Regering wijzigt daarom principieel het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006 (VPS) wat betreft de procedure voor de erkenning van verworven competenties (EVC-procedure)voor de diensten van de Vlaamse overheid. Kandidaten die niet beschikken over een toegang gevend diploma, studiegetuigschrift, bewijs van beroepskwalificatie of toegangsbewijs, kunnen voortaan eerst deelnemen aan een niveautest gekoppeld aan het niveau van de openstaande functie. Kandidaten die slagen voor deze niveautest krijgen toegang tot de selectieprocedure en krijgen een niveaubewijs dat 2 jaar geldig is. Deze vereenvoudiging van de EVC-procedure heeft als doel een ruimere toepassing ervan te realiseren binnen de Vlaamse overheid om zo meer kansen te bieden aan kandidaten die over de benodigde competenties beschikken. Het wijzigingsbesluit schrapt het ervaringsbewijs uit de regelgeving. Dit wijzigingsbesluit wordt nog voor onderhandelingen voorgelegd aan de sociale partners, daarna wordt het advies ingewonnen van de Raad van State.
28 maart 2025 Vlaams personeelsstatuut (VPS): vereenvoudiging erkennningsprocedure verworven competenties (EVC). Op voorstel van viceminister-president Hilde Crevits
Lees ook: Versoepeling diplomavoorwaarden voor ambtenaren.