Teamcoördinator stadsontwikkeling
Klaar om de toekomst van Turnhout mee vorm te geven?
Onze stad is volop in transitie om dromen van onze (toekomstige) bewoners, bezoekers en ondernemers mogelijk te maken. Het lokaal bestuur is ambitieus. Ze wil een stad op mensenmaat uitbouwen, waarbij wordt ingezet op innovatieve en toekomstbestendige ruimtelijke projecten. De projecten krijgen vorm vanuit stedelijke beleidsprioriteiten: klimaat, mobiliteit, armoede en veiligheid.
Dit is jouw kans om onze projecten in goede banen te leiden, en de toekomst van onze stad mee vorm te geven. In deze veelzijdige functie vervul je verschillende rollen. Die vraagt om sterke coachende kwaliteiten, uitstekende organisatorische vaardigheden en het vermogen om effectief te communiceren met diverse belanghebbenden om zo je team effectief te coachen richting succesvolle uitvoering van de projecten. Zelf neem je ook een aantal projecten ter harte. Je kan deze nieuwe functie zelf vorm geven, uiteraard in nauw overleg met de manager ruimte, en je team (4 medewerkers).
Herken je je hierin? Solliciteer dan snel!
Een uitgebreide functiebeschrijving is op aanvraag beschikbaar via selectie@turnhout.be.
Toelichting
Organisatie
Word de inspirerende teamleider van ons Team belastingen & debiteurenbeheer.
Functieinhoud
Jouw taken
1. Coaching van een klein team van projectleiders
In de eerste plaats ben je verantwoordelijk voor het leiden en motiveren van jouw team. Je begeleidt en ondersteunt hen zodat zij zo efficiënt en effectief mogelijk hun opdrachten kunnen uitvoeren.
- Coaching: Je helpt bij hun professionele ontwikkeling en het oplossen van problemen.
- Evaluatie en feedback: Je voert regelmatig evaluaties uit van de prestaties van projectmanagers en geeft constructieve feedback.
2. Projectcoördinatie
- Je verdiept je in Turnhout en de regio en brede maatschappelijke en ruimtelijke uitdagingen en geeft met je expertise input voor beleidsvoorbereiding.
- Je waakt voor korte- en langetermijnprojecten over de goede band tussen projectorganisatie, bestuursakkoord en meerjarenplan.
- Je kan binnen de gestelde problematieken en uitdagingen strategische keuzes voorbereiden binnen gebiedsgerichte projecten en vertaalt de gemaakte keuzes in concrete doelstellingen.
- Plannen en organiseren: Je volgt de planning en organisatie van de verschillende projecten op. Je bewaakt deadlines en zorgt ervoor dat alle projectdoelstellingen worden gehaald. Dat doe je uiteraard in nauw overleg met je team, collega’s, partners, managementteam en bestuur.
- Je volgt de stadsvernieuwingsprojecten, de opmaak ruimtelijke structuurschetsen, masterplannen en ruimtelijke ontwikkelingsplannen, … op.
- Financieel beheer en rapportering: je rapporteert over de voortgang, resultaten, knelpunten en financiële aspecten van de projecten aan het managementteam en het College van Burgemeester en Schepenen.
- Budget: je stimuleert het (pro-)actief zoeken naar subsidiemogelijkheden m.b.t. stadsontwikkeling binnen stad Turnhout en identificeert besparingsmogelijkheden zonder afbreuk te doen aan de projectkwaliteit.
- Verbetergericht: Je evalueert continu de huidige processen en stimuleert het gezamenlijk werken aan verbeteringen om de efficiëntie en effectiviteit van projectuitvoering te verhogen. Je bewaakt de uniforme toepassing van projectmanagementmethodologieën binnen het team, zorgt voor een klimaat van informatiedeling en het bijhouden van nauwkeurige en volledige projectdocumentatie.
3. Projectleiding
- Je leidt zelf ook een aantal projecten. Als projectleider werk je mee aan de opmaak van studies en de realisatie van projecten met een ruimtelijke en architecturale inslag.
- Je coördineert jouw eigen projecten van A tot Z:
- Je voert een initiële analyse uit met betrekking tot de reikwijdte en haalbaarheid van het project, inclusief de beoogde impact.
- Je stelt gedragen projectdefinities op en bewaakt de scope gedurende het hele traject.
- Je bewaakt de planning en het budget van jouw projecten en gaat proactief op zoek naar subsidies.
- Je gaat in overleg met alle betrokken (interne en externe) actoren en stuurt de verwachtingen van deze stakeholders.
- Je volgt gemaakte afspraken op.
- Je zorgt voor een actief draagvlak voor de projecten, zowel bij de burger als het bestuur. Je weet burgers en beleid te overtuigen en mee te krijgen in een groter verhaal.
- Jij bent verantwoordelijk voor projecten uit het meerjarenplan. De eerste projecten die hierbij op de plank liggen zijn:
- Projectmanager ‘herinrichting stadshart’ (Markt, Kasteelomgeving, Gasthuisstraat, Merodelei, Warandestraat, …);
- Projectleider vanuit stad Turnhout voor het project ‘Gasthuis in het Groen’ (nieuwbouw campus Sint-Jozef);
- Projectmanager toekomstvisie campus Sint-Elizabeth;
4. Netwerken en samenwerken
- Je bouwt aan en onderhoudt samenwerkingsverbanden met andere overheidsinstanties, externe partners en leveranciers.
- Je bouwt een relevant netwerk van interne en externe partners uit, en deelt kennis en ervaringen die kunnen bijdragen tot de werking en doelstellingen van je team.
Functieprofiel
Je talenten
- Je hebt interesse in en voeling met maatschappelijke uitdagingen zoals klimaat, mobiliteit, samen leven, kindvriendelijkheid, diversiteit, erfgoed, natuur en economie.
- Je kan conceptueel denken, hebt ruimtelijk inzicht en weet creatieve ideeën te verbinden met realiseerbare oplossingen. Je hebt een sterk gevoel voor ruimtelijke kwaliteit, voor vorm (architectuur, ruimte, landschap, …) en een goed inzicht inzake het functioneren van het stedelijk weefsel (wonen, werken, …) en hoe die zich onderling verhouden.
- Je bent in staat om vlot te schakelen tussen je verschillende rollen en het bijbehorende niveau.
- Je weet een klein team van projectleiders effectief aan te sturen en te motiveren zonder te vervallen in micromanagement.
- Je bent een teamspeler met sterke interpersoonlijke vaardigheden om effectief samen te werken met verschillende teams en afdelingen.
- Je bent organisatorisch sterk, weet het overzicht te behouden in complexe situaties en kan prioriteiten managen.
- Je kan knopen doorhakken en communiceert hier helder over met je team en andere stakeholders.
- Je hebt ervaring met (managen van) projectwerking en financieel management.
- Je denkt in doelen en resultaten, maar je kan ook energie halen uit het geduldig en procesmatig werken aan doelstellingen op langere termijn.
- Je bent klantgericht ingesteld en benadert projectontwikkelaars, architecten, … op een professionele manier.
- Je hebt een vlotte pen en communiceert goed met collega’s, partners en stakeholders en bestuur en kan voor draagkracht zorgen bij de verschillende stakeholders tijdens de uitvoering van een project.
- Je bent bereid buiten de klassieke kantooruren te werken (occasioneel avond- of weekendwerk).
- Het is een pluspunt als je inzicht hebt in de werking van een openbaar bestuur en hun besluitvormingsprocessen.
- Je hebt een basiskennis over de wet op overheidsopdrachten.
Kan je deelnemen?
- Je hebt tenminste een masterdiploma (of gelijkgesteld), idealiter in de richting van stedenbouw, ruimtelijk planning, Ir. architect, geograaf, bio-ingenieur, bestuurskunde of publiek management én je kan minimaal 5 jaar relevante ervaring aantonen in het domein van stedenbouw, stadsontwikkeling, planningsinstrumentarium en/of in een coördinerende of leidinggevende rol binnen ruimtelijke projecten.
- Ervaring met projecten binnen de publieke sector is uiteraard een groot pluspunt vanwege de specifieke dynamiek en regelgeving die hiermee gepaard gaan.
Aanbod
- Een voltijdse contractuele functie van onbepaalde duur in de graad Ax (A4a-A4b) en de aanleg van een werfreserve.
- Je geïndexeerde brutomaandwedde bedraagt minimaal 4.560,20 euro bij een voltijdse tewerkstelling.
- Relevante beroepservaring uit de private sector of als zelfstandige kan je onbeperkt laten meetellen.
- Diensten bij een andere overheid worden onbeperkt meegenomen bij de vaststelling van de administratieve anciënniteit. Schaalanciënniteit kan meegenomen worden indien bij een andere overheid gelijke of gelijkaardige functies binnen eenzelfde niveau en rang werden uitgeoefend.
- Wens je hierover meer informatie, of een persoonlijke loonsimulatie: contacteer selectie@turnhout.be of T 014-53 49 90
- Maaltijdcheques (8 euro per gewerkte dag) en ecocheques (100 euro pro rata je tewerkstellingscoëfficiënt).
- Eindejaarstoelage, tweede pensioenpijler (= aanvullend pensioen bovenop het wettelijk pensioen).
- Fietsvergoeding (0.35 euro/km) of volledige terugbetaling van je abonnement openbaar vervoer, mogelijkheid tot fietsleasing
- Gratis hospitalisatieverzekering met gunstige tarieven voor gezinsleden, gratis lidmaatschap van de bib, toegang tot de Turnhoutse musea, gratis gebruik van de stedelijke sporthal, kortingpas en verscheidene voordelen via lidmaatschap van de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (gsd-v).
- We geven jou ruimte om jezelf te ontwikkelen door het volgen van opleidingen en studiedagen, deelname aan projecten, …
- We zetten sterk in op een duurzame loopbaan en een gezonde balans tussen werk en privé. We coachen medewerkers gedurende hun loopbaan en bieden binnen een voltijdse werkweek glijdende werktijd. Er is de mogelijkheid tot thuiswerk: hiervoor krijg je een performante laptop en gsm. We hanteren een soepele vakantieregeling waarbij je als voltijdse medewerker jaarlijks recht hebt op 33 vakantiedagen aangevuld met 14 feestdagen. Wij volgen het verlofstelsel van de publieke sector: vanaf je indiensttreding heb je recht op betaalde vakantie a rato van de nog te presteren maanden van dat jaar.
- Gezondheid en welzijn op het werk vinden we heel belangrijk. Dat koppelen wij aan veel bewegen en samen toffe activiteiten doen: er is een groot aanbod aan sportactiviteiten, after work-drinks, jaarlijkse teambuilding, een grootse Fit&Fun-dag,…
- Plaats van tewerkstelling: Team projectmanagement - Stadskantoor, Campus Blairon 200, 2300 Turnhout
Selectieprocedure
- De selectieprocedure bestaat uit 3 proeven:
- Een eerste, schriftelijke proef (thuisopdracht) die je kennis en vaardigheden voor de functie test. Je ontvangt de thuisopdracht op woensdag 27 november en bezorgt ze uiterlijk op maandag 2 december 2024 terug.
- Een tweede, mondelinge proef is voorzien op woensdag 4 december 2024 (namiddag). Je presenteert je thuisopdracht gevolgd door een competentiegericht interview.
- De 2 hoogst gerangschikte geslaagde kandidaten worden door onze externe HR-partner Ascento uitgenodigd voor een assessment die je management- en leidinggevende capaciteiten nagaat, in de week van 9 december 2024. Reken hiervoor op een halve dag.
- In de week van 16 december 2024 bespreekt de selectiecommissie het advies van de assessor en brengen we je op de hoogte van haar eindbeslissing.
- Om te slagen behaal je op elke proef minimaal 50% en in totaal minimaal 60%. De hoogst gerangschikte kandidaat krijgt de job aangeboden. De andere geslaagde kandidaten worden opgenomen in de wervingsreserve: bij een toekomstige zelfde vacature contacteren we altijd eerst de reserve. Ben je beschikbaar hoef je niet opnieuw de selectieproeven af te leggen.
Interesse?
- Solliciteren kan tot en met maandag 11 november 2024. Nadien gaat de vacature automatisch offline: bewaar tijdig een kopie.
- Om te solliciteren schrijf je je online in op onze jobsite jobs.turnhout.be.
- Vergeet zeker niet je motivatiebrief, een kopie van je diploma en je geactualiseerd curriculum vitae toe te voegen.
- Heb je vragen over de functie-inhoud? Toon Moeskops, manager ruimte, staat je graag te woord (0473 95 24 19, toon.moeskops@turnhout.be)
- Vragen over de selectieprocedure of loonsimulatie: contacteer Personeelspunt (selectie@turnhout.be of T 014-53 49 90).
- Turnhout verwelkomt iedereen en gaat voluit voor gelijke kansen en waardeert diversiteit. We selecteren kandidaten enkel op basis van hun competenties.