Door een vakbondsactie reed woensdag 12 maart 2025 in Vlaanderen slechts de helft van de bussen en trams van De Lijn, Het gemeenschappelijk vakbondsfront staakte uit ongerustheid over een nieuwe werkplanning.
Het verhitte debat in het Vlaams parlement (12 maart 2025) legt diverse problemen bloot.
Het debat over de staking bij De Lijn was fel. De oppositie benadrukte dat de staking niet op zichzelf staat, maar het resultaat is van jarenlang falend beleid en onderinvestering. Ze haalde schrijnende getuigenissen aan over verouderde en onveilige bussen, een tekort aan chauffeurs en een verzuurde werksfeer. Ze riep op om de werkomstandigheden te verbeteren en structureel te investeren in betrouwbaar openbaar vervoer.
Daarbij legde het debat richtte het debat zich op de aanhoudende problemen bij De Lijn, zoals kapotte bussen en gebrekkig onderhoud. Daarbij kwam terug kritiek op het schrappen van ritten en stelde de oppositie dat de regering de dienstverlening afbouwt in plaats van te investeren. Ook het feit dat veranderingen bij De Lijn met onvoldoende inspraak gebeuren werd aan de kaak gesteld.
Minister Annick De Ridder (N-VA) erkende de problemen, maar had weinig begrip voor de staking, die volgens haar reizigers dupeert. Ze benadrukte dat er overleg gaande is en dat de regering fors investeert in nieuwe bussen en trams. Ze hekelde de verspreiding van misinformatie en stelde dat het schrappen van ritten een gevolg is van chauffeurstekorten en verouderd materieel, niet van besparingen. Volgens haar zorgt het beleid voor een efficiënter openbaar vervoer, gericht op de vraag. Ze kondigde ook maatregelen aan om het beroep van chauffeur aantrekkelijker te maken, zoals betere bescherming en meer veiligheid.
Een debat dat ongetwijfeld wordt vervolgd.
Bronnen:
Verslag plenaire vergadering Vlaams Parlement, woensdag 12 maart 2025, 14 uur