De organieke uitrol van de nieuwe en innovatieve onderwijsvorm duaal leren in ons volledige secundair onderwijs op 2 september 2019 is een historisch moment. Na drie jaar proeftuinen wordt duaal leren officieel uitgerold onder impuls van de Vlaamse regering. De langverwachte succesformule van opgeleid worden door een onderneming én door een opleidingsverstrekker wordt ingevoerd. In een concept waar leren op de werkplek en leren op school gecombineerd worden, biedt duaal leren volwaardige en gelijkwaardige opleidingen aan. “Nu komt het erop aan duaal leren aantrekkelijk, kwaliteitsvol en performant verder uit te bouwen. Die kans krijgen we maar één keer”, zegt prof. Frank Baert, voorzitter van het Vlaams Partnerschap duaal leren.
Daarnaast worden er ook proefprojecten gestart voor duaal leren in het hoger en volwassenenonderwijs. Het potentieel van duaal ligt echter nog hoger. In gidslanden, zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, is het uitgangspunt zelfs dat iedereen duaal leert. Ook bij ons in Vlaanderen is er veel enthousiasme voor die leerweg, wat kadert binnen de grote vraag naar onderwijsvernieuwing. “Duaal leren is geen uniek secundair systeem, maar is een krachtige adaptieve leerweg”, zegt Dr. Bruno Tindemans, “met robotisering en digitalisering is de leermethodiek van duaal leren aan grote veranderingen toe. Daarom is onderzoek en voldoende ruimte om te experimenteren uiterst belangrijk.”
Duaal leren is levenslang leren
Uit een studie van Agoria, de federatie van de Belgische technologische industrie, blijkt dat er een enorme nood is aan veranderende profielen. Een werknemer blijft tegenwoordig immers zelden zijn of haar hele leven bij dezelfde werkgever, met dezelfde job. Werknemers moeten vandaag flexibel zijn, en makkelijk kunnen worden omgeschoold. Ook daar zit een deel van het gigantisch potentieel van duaal leren. Werknemers hoeven zo niet helemaal terug naar de schoolbanken en kunnen blijven werken. Dat is een groot financieel voordeel voor hen én ze blijven tegelijk beschikbaar op de arbeidsmarkt. Zo draagt duaal leren bij aan het concept van levenslang leren en verzacht het de harde scheiding tussen schoollopen en werken. Duaal leren is dus niet alleen nuttig in het secundair onderwijs, maar doorheen het volledige opleidingslandschap. “Tegen 2030 is duaal leren het nieuwe normaal”, zegt Dr. Bruno Tindemans, gedelegeerd bestuurder van het Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen. “Daarom is het uitermate belangrijk dat het gigantisch potentieel van het merk duaal leren actief wordt gestimuleerd: door technologische vernieuwingen in de leersystemen, door tso-richtingen en zelfs aso-richtingen duaal te maken. Door STEM-richtingen duaal aan te bieden. Door duaal in hoger onderwijs en in universitair onderwijs te organiseren, door een performante kwaliteitsbewaking en door de toekomstkansen die innovatieve ondernemingen aanbieden optimaal te benutten.”
https://www.syntravlaanderen.be/tegen-2030-moet-duaal-leren-de-norm-zijn