De Vlaamse Interne Staatshervorming wil het Vlaams bestuurskundig landschap efficiënter en transparanter organiseren door maximaal 2 beleidsniveaus verantwoordelijk te maken voor een bepaald beleidsdomein. Daardoor is het niet langer mogelijk dat 3 beleidsniveaus (het lokale, het provinciale en het Vlaamse beleidsniveau) actief zijn op hetzelfde inhoudelijke beleidsterrein. Dat leidde ertoe dat de provincies, in twee fases, hun bevoegdheden en hun vrije initiatiefrecht voor de zogenaamde persoonsgebonden bevoegdheden39 verloren:
-
- Vanaf 2014 waren de provincies nog slechts bevoegd voor beleid in de persoonsgebonden materies voor zover daarvoor een expliciete decretale grondslag bestond (ze beschikten dus niet langer over een ‘open taakstelling’ in de persoonsgebonden materies).
-
- Vanaf 2018 zijn de provincies helemaal niet meer bevoegd voor de persoonsgebonden aangelegenheden. De resterende persoonsgebonden taken zijn overgeheveld naar de lokale besturen en naar de Vlaamse overheid.
Die afslanking van het provinciale bestuursniveau is af te lezen in de cijfers. Wat de personeelsaantallen betreft (VTE) is het provinciale bestuursniveau teruggebracht van bijna 5.000 personeelsleden in 2013 naar bijna 4.000 personeelsleden in 2018: een vermindering van 20%.
De BBC-cijfers zijn pas beschikbaar vanaf 2014. De eerste afslankingsfase (de overgang van 2013 en 2014) is daarom niet merkbaar in de onderstaande cijfers. De tweede afslankingsfase wel.
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|
Contractueel |
2.255 |
2.355 |
2.058 |
1.978 |
2.087 |
2.187 |
2.071 |
Statutair |
2.648 |
2.577 |
2.484 |
2.374 |
2.237 |
2.104 |
1.877 |
Totaal |
4.903 |
4.933 |
4.543 |
4.352 |
4.323 |
4.291 |
3.948 |
Lees ook: een efficiënt beleid heeft sterke provincies en gemeenten nodig