Info
Grootte van de organisatie
Om dit alles waar te maken, rekenen we ook op de inzet en gedrevenheid van onze 120 medewerkers.
Voorstelling van de organisatie
Vlaams-Brabant, gelegen in het Vlaams Gewest, is de op een na kleinste van de Belgische provincies. In 1995 ontstaan uit de splitsing van Brabant, is het samen met Waals-Brabant de jongste provincie.
Steenokkerzeel is een Vlaamse gemeente, gelegen in de driehoek tussen Mechelen-Leuven-Brussel. Grenzend aan de nationale luchthaven, heeft ons dorp met 12 000 inwoners haar landelijke karakter toch weten te vrijwaren. Duurzaamheid en een goede leefkwaliteit staan voor ons centraal. Maar waar Steenokkerzeel vooral voor bekend staat, is het bruisende karakter ervan! Het is een gemeente die écht leeft dankzij het actieve verenigingsleven en de vele gemeentelijke initiatieven voor jong en oud.
We zijn een klein, maar dynamisch team dat alles in het werk stelt om elke inwoner zich thuis te laten voelen. Ons doel? We streven ernaar dat elke inwoner alle sociale kansen krijgt om te studeren, te sporten, te ontspannen, te werken. Kortom: om te groeien! Hiervoor steken we elke dag onze handen uit de mouwen en zijn we geregeld op zoek naar dynamische en gemotiveerde collega's die onze groep willen versterken! Wil jij deel uit maken van ons team? Bekijk dan zeker onze vacatures.
Is er geen openstaande vacature die bij jouw profiel aansluit? Niet getreurd, we hebben geregeld nieuwe vacatures. Hou onze communicatiekanalen en deze pagina dus zeker in de gaten.
Hou zeker ook onze communicatiekanalen in het oog en volg onze LinkedIN pagina, daar publiceren we alle nieuwe openstaande vacatures.
Onze gemeente groeit en leeft. Onze hoofden zitten vol ideeën en plannen. En om alles te realiseren hebben wij extra handen nodig!
Ons lokaal bestuur blijft uitbreiden en we zijn op zoek naar zeer verschillende profielen binnen diverse domeinen.
Neem dus zeker een kijkje op onze vacaturepagina, misschien zit er wel iets voor jou tussen?
SELECTIEPROCEDURE
Stel je kandidaat
Lees de vacature goed door. Word je helemaal enthousiast bij het lezen van de jobinhoud? Voldoe je aan de vereisten (diploma, ervaring…) ?
Bezorg ons dan tijdig jouw motivatiebrief, CV en hoogst behaalde diploma via het online inschrijvingsformulier.
Na de afsluitdatum brengen we je via email op de hoogte of je voldoet aan de selectievereisten en toegelaten wordt tot de volgende ronde.
In de vacature worden de data van de verschillende selectierondes al vermeld. Stip deze dus alvast aan in je agenda.
Thuisproef voor administratief personeel
Indien je voldoet aan de gevraagde vooropgestelde criteria word je uitgenodigd om deel te nemen aan de schriftelijke thuisproef. Via deze proef testen we je kennis van je vakgebied. Je dient 50% te behalen om door te gaan naar de volgende ronde.
Je ontvangt de proef via email en hebt een week en een weekend de tijd om deze in te dienen. Lever de proef via email zeker op tijd in!
Mondelinge proef voor administratief personeel
Wie geslaagd is voor de thuisproef mag deelnemen aan de mondelinge proef. Dit houdt in dat je een gesprek hebt met een jury die verder peilt of jij de geschikt persoon bent voor de functie. De jury bestaat uit een persoon van de personeelsdienst, je toekomstig afdelingshoofd en maximum 3 externe juryleden.
Na de mondelinge proef bepaalt de jury wie geslaagd is en wie niet. Je dient minstens 50% te behalen om geslaagd te zijn op de mondelinge proef. In totaal moet je 60% behalen.
De kandidaten die niet over het vereiste diploma beschikken, dienen een capaciteitstest af te leggen.
De kandidaat afdelingshoofden dienen een development center af te leggen. Dit is louter adviserend.
Van de geslaagde kandidaten wordt - op basis van het behaald puntentotaal - een rangschikking opgemaakt. Wie eerste gerangschikt staat krijgt de job aangeboden.
Praktische proef voor technisch personeel (schoonmaak, toezicht, arbeiders…)
Indien je voldoet aan de gevraagde vooropgestelde criteria word je uitgenodigd om deel te nemen aan de praktische en mondelinge proef, die plaatsvinden op dezelfde dag.
Via deze proeven testen we je kennis van je vakgebied.
Na deze proeven bepaalt de jury wie geslaagd is en wie niet. Je dient minimum 50% te halen op beide onderdelen. In totaal moet je 60% behalen.
Van de geslaagde kandidaten wordt - op basis van het behaald puntentotaal - een rangschikking opgemaakt. Wie eerste gerangschikt staat krijgt de job aangeboden.
Wervingsreserve
Ben je wel geslaagd, maar sta je niet als eerste in de rangschikking?
Dan word je – gedurende 2 jaar – opgenomen in de wervingsreserve. Indien de functie waar je voor solliciteerde tijdens deze periode terug vacant komt, word je door ons opnieuw gecontacteerd.
Geslaagd!
Ben je met vlag en wimpel geslaagd en kwam je als beste uit alle proeven? Gefeliciteerd, de job is van jou!
Je wordt nog één keer uitgenodigd om langs te komen voor een (informeler) gesprek, om de nodige praktische afspraken te maken.
En na het tekenen van je contract kan je bij ons aan de slag. Welkom in het team!
WIJ WERVEN AAN!
Onze gemeente groeit en leeft. Onze hoofden zitten vol ideeën en plannen. En om alles te realiseren hebben wij extra handen nodig!
Ons lokaal bestuur blijft uitbreiden en we zijn op zoek naar zeer verschillende profielen binnen diverse domeinen.
Neem dus zeker een kijkje op onze vacaturepagina, misschien zit er wel iets voor jou tussen?
Steenokkerzeel is een Vlaamse gemeente, gelegen in de driehoek tussen Mechelen-Leuven-Brussel. Grenzend aan de nationale luchthaven, heeft ons dorp met 12 000 inwoners haar landelijke karakter toch weten te vrijwaren. Duurzaamheid en een goede leefkwaliteit staan voor ons centraal. Maar waar Steenokkerzeel vooral voor bekend staat, is het bruisende karakter ervan! Het is een gemeente die écht leeft dankzij het actieve verenigingsleven en de vele gemeentelijke initiatieven voor jong en oud.
We zijn een klein, maar dynamisch team dat alles in het werk stelt om elke inwoner zich thuis te laten voelen. Ons doel? We streven ernaar dat elke inwoner alle sociale kansen krijgt om te studeren, te sporten, te ontspannen, te werken. Kortom: om te groeien! Hiervoor steken we elke dag onze handen uit de mouwen en zijn we geregeld op zoek naar dynamische en gemotiveerde collega's die onze groep willen versterken! Wil jij deel uit maken van ons team? Bekijk dan zeker onze vacatures.
Is er geen openstaande vacature die bij jouw profiel aansluit? Niet getreurd, we hebben geregeld nieuwe vacatures. Hou onze communicatiekanalen en deze pagina dus zeker in de gaten.
Hou zeker ook onze communicatiekanalen in het oog en volg onze LinkedIN pagina, daar publiceren we alle nieuwe openstaande vacatures.
Onze gemeente groeit en leeft. Onze hoofden zitten vol ideeën en plannen. En om alles te realiseren hebben wij extra handen nodig!
Ons lokaal bestuur blijft uitbreiden en we zijn op zoek naar zeer verschillende profielen binnen diverse domeinen.
Neem dus zeker een kijkje op onze vacaturepagina, misschien zit er wel iets voor jou tussen?
SELECTIEPROCEDURE
Stel je kandidaat
Lees de vacature goed door. Word je helemaal enthousiast bij het lezen van de jobinhoud? Voldoe je aan de vereisten (diploma, ervaring…) ?
Bezorg ons dan tijdig jouw motivatiebrief, CV en hoogst behaalde diploma via het online inschrijvingsformulier.
Na de afsluitdatum brengen we je via email op de hoogte of je voldoet aan de selectievereisten en toegelaten wordt tot de volgende ronde.
In de vacature worden de data van de verschillende selectierondes al vermeld. Stip deze dus alvast aan in je agenda.
Thuisproef voor administratief personeel
Indien je voldoet aan de gevraagde vooropgestelde criteria word je uitgenodigd om deel te nemen aan de schriftelijke thuisproef. Via deze proef testen we je kennis van je vakgebied. Je dient 50% te behalen om door te gaan naar de volgende ronde.
Je ontvangt de proef via email en hebt een week en een weekend de tijd om deze in te dienen. Lever de proef via email zeker op tijd in!
Mondelinge proef voor administratief personeel
Wie geslaagd is voor de thuisproef mag deelnemen aan de mondelinge proef. Dit houdt in dat je een gesprek hebt met een jury die verder peilt of jij de geschikt persoon bent voor de functie. De jury bestaat uit een persoon van de personeelsdienst, je toekomstig afdelingshoofd en maximum 3 externe juryleden.
Na de mondelinge proef bepaalt de jury wie geslaagd is en wie niet. Je dient minstens 50% te behalen om geslaagd te zijn op de mondelinge proef. In totaal moet je 60% behalen.
De kandidaten die niet over het vereiste diploma beschikken, dienen een capaciteitstest af te leggen.
De kandidaat afdelingshoofden dienen een development center af te leggen. Dit is louter adviserend.
Van de geslaagde kandidaten wordt - op basis van het behaald puntentotaal - een rangschikking opgemaakt. Wie eerste gerangschikt staat krijgt de job aangeboden.
Praktische proef voor technisch personeel (schoonmaak, toezicht, arbeiders…)
Indien je voldoet aan de gevraagde vooropgestelde criteria word je uitgenodigd om deel te nemen aan de praktische en mondelinge proef, die plaatsvinden op dezelfde dag.
Via deze proeven testen we je kennis van je vakgebied.
Na deze proeven bepaalt de jury wie geslaagd is en wie niet. Je dient minimum 50% te halen op beide onderdelen. In totaal moet je 60% behalen.
Van de geslaagde kandidaten wordt - op basis van het behaald puntentotaal - een rangschikking opgemaakt. Wie eerste gerangschikt staat krijgt de job aangeboden.
Wervingsreserve
Ben je wel geslaagd, maar sta je niet als eerste in de rangschikking?
Dan word je – gedurende 2 jaar – opgenomen in de wervingsreserve. Indien de functie waar je voor solliciteerde tijdens deze periode terug vacant komt, word je door ons opnieuw gecontacteerd.
Geslaagd!
Ben je met vlag en wimpel geslaagd en kwam je als beste uit alle proeven? Gefeliciteerd, de job is van jou!
Je wordt nog één keer uitgenodigd om langs te komen voor een (informeler) gesprek, om de nodige praktische afspraken te maken.
En na het tekenen van je contract kan je bij ons aan de slag. Welkom in het team!
WIJ WERVEN AAN!
Onze gemeente groeit en leeft. Onze hoofden zitten vol ideeën en plannen. En om alles te realiseren hebben wij extra handen nodig!
Ons lokaal bestuur blijft uitbreiden en we zijn op zoek naar zeer verschillende profielen binnen diverse domeinen.
Neem dus zeker een kijkje op onze vacaturepagina, misschien zit er wel iets voor jou tussen?
Vestigingen
Orchideeënlaan 17
1820 Steenokkerzeel
1820 Steenokkerzeel
Bedrijfsfilm
Werking
Onze troeven
Extralegale voordelen
Hospitalisatieverzekering, Maaltijdcheques, Eco-cheques, Extra voordelen volgens functie, Leasingovereenkomst
Balans werk-privé
Extra vakantie
Personeelsbeleid
Opleiding en vorming
Bijkomende troeven
WAT HEBBEN WIJ JOU TE BIEDEN?
Een competitief salaris en voordelenpakket
Wij bieden een competitief loon binnen de voor jouw geldige loonbarema’s.
Je ervaring bij een andere overheid, in de privésector of als zelfstandige wordt in aanmerking genomen voor de vaststelling van je anciënniteit. Dit op voorwaarde dat die ervaring relevant is voor de functie waarin je wordt aangesteld.
Maaltijdcheques (€8 per dag), Eco-cheques (maximum 160 Euro voor een voltijdse tewerkstelling) en een jaarlijkse Steengoedbon (€40 voor een voltijdse tewerkstelling).
Gratis hospitalisatieverzekering (in de uitgebreide formule).
Opbouw tweede pensioenpijler aan 3% (enkel voor contractuele medewerkers).
Fietsvergoeding en tussenkomst in openbaar vervoer.
Mogelijkheid tot het fiscaal aantrekkelijk aankopen van een (elektrische) fiets.
Tal van voordelen dankzij de aansluiting bij de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen-Vlaanderen (GDS-V).
Een mooie work-life balans
Plaatsonafhankelijk werken
Kan je je thuis beter focussen? Heb je liever elke dag collega’s om je heen? Of hou je net van afwisseling in werkomgeving?
Als voltijdse werknemer kan je (in een administratieve functie) 2,5 dagen thuiswerken.Je bepaalt zelf welke dagen dit zijn, zo kan je deze afstemmen volgens je agenda en je privé-leven.
Tijdsonafhankelijk werken
Wij gaan nog verder dan glijdende werkuren! Bij ons kan je namelijk je 38-uren werkweek indelen hoe je dit zelf wenst, rekening houdende met de permanentie en werking van je dienst natuurlijk.
Ben je een ochtendmens? Of piek je eerder ’s avonds? Geen probleem! Bij ons kan je zelf bepalen hoe je je werkdag indeelt, tussen 7u00 en 23u00. Zo kan je bijvoorbeeld elke dag een uurtje langer werken om een halve dag in de week vrij te hebben. Echt waar, dat kan!
35 dagen vakantie en extra feestdagen
Bij een voltijds tewerkstelling heb je recht op maar liefst 35 dagen vakantie. Bovenop dit mooie pakket mag je ook nog eens 3 extra feestdagen bijtellen. Mooi meegenomen toch?!
Tal van bijscholingsmogelijkheden
“Leer niet om te werken maar werk om te leren”
Wij bieden tal van bijscholingsmogelijkheden. Zo ben je steeds bij met de evoluties binnen je vakgebied om je job optimaal uit te voeren.
En dan nog dit…
Toffe collega’s die je met open armen ontvangen en bijstaan met raad en daad.
De ruimte om met het team vernieuwende ideeën uit te werken en samen te zorgen voor de positieve uitstraling van onze organisatie.
Binnen onze organisatie krijgen zowel juniorprofielen als meer ervaren seniorprofielen alle kansen.
Een competitief salaris en voordelenpakket
Wij bieden een competitief loon binnen de voor jouw geldige loonbarema’s.
Je ervaring bij een andere overheid, in de privésector of als zelfstandige wordt in aanmerking genomen voor de vaststelling van je anciënniteit. Dit op voorwaarde dat die ervaring relevant is voor de functie waarin je wordt aangesteld.
Maaltijdcheques (€8 per dag), Eco-cheques (maximum 160 Euro voor een voltijdse tewerkstelling) en een jaarlijkse Steengoedbon (€40 voor een voltijdse tewerkstelling).
Gratis hospitalisatieverzekering (in de uitgebreide formule).
Opbouw tweede pensioenpijler aan 3% (enkel voor contractuele medewerkers).
Fietsvergoeding en tussenkomst in openbaar vervoer.
Mogelijkheid tot het fiscaal aantrekkelijk aankopen van een (elektrische) fiets.
Tal van voordelen dankzij de aansluiting bij de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen-Vlaanderen (GDS-V).
Een mooie work-life balans
Plaatsonafhankelijk werken
Kan je je thuis beter focussen? Heb je liever elke dag collega’s om je heen? Of hou je net van afwisseling in werkomgeving?
Als voltijdse werknemer kan je (in een administratieve functie) 2,5 dagen thuiswerken.Je bepaalt zelf welke dagen dit zijn, zo kan je deze afstemmen volgens je agenda en je privé-leven.
Tijdsonafhankelijk werken
Wij gaan nog verder dan glijdende werkuren! Bij ons kan je namelijk je 38-uren werkweek indelen hoe je dit zelf wenst, rekening houdende met de permanentie en werking van je dienst natuurlijk.
Ben je een ochtendmens? Of piek je eerder ’s avonds? Geen probleem! Bij ons kan je zelf bepalen hoe je je werkdag indeelt, tussen 7u00 en 23u00. Zo kan je bijvoorbeeld elke dag een uurtje langer werken om een halve dag in de week vrij te hebben. Echt waar, dat kan!
35 dagen vakantie en extra feestdagen
Bij een voltijds tewerkstelling heb je recht op maar liefst 35 dagen vakantie. Bovenop dit mooie pakket mag je ook nog eens 3 extra feestdagen bijtellen. Mooi meegenomen toch?!
Tal van bijscholingsmogelijkheden
“Leer niet om te werken maar werk om te leren”
Wij bieden tal van bijscholingsmogelijkheden. Zo ben je steeds bij met de evoluties binnen je vakgebied om je job optimaal uit te voeren.
En dan nog dit…
Toffe collega’s die je met open armen ontvangen en bijstaan met raad en daad.
De ruimte om met het team vernieuwende ideeën uit te werken en samen te zorgen voor de positieve uitstraling van onze organisatie.
Binnen onze organisatie krijgen zowel juniorprofielen als meer ervaren seniorprofielen alle kansen.
Medewerkers
Medewerkers
ALBAN - DESKUNDIGE FINANCIËN
Alban zei in 2020 vaarwel tegen de schoolbanken en trok de arbeidsmarkt op met een diploma boekhouden. Al snel vond hij werk bij het bedrijf waar hij stage gelopen had.
Een prima start, maar toen hij de vacature zag voor een financieel deskundige bij de gemeente Steenokkerzeel aarzelde hij geen moment. Hij kwam als eerste uit het examen en ging in september 2022 aan de slag bij de financiële dienst van de gemeente.
Aantrekkelijk startloon
“Ik zocht een job waar ik meer werkzekerheid en een grotere flexibiliteit had," vertelt hij. “Deze functie sprak me onmiddellijk aan, zowel qua jobinhoud als qua voorwaarden.
Als schoolverlater krijg je hier een aantrekkelijk startloon en perspectief om door te groeien. Een job binnen de openbare sector biedt bovendien meer werkzekerheid op langere termijn."
Continu bijleren
Als jonge starter krijg je bij de gemeente Steenokkerzeel een goede begeleiding en de kans om veel opleidingen te volgen.
“De eerste maanden heb ik vrij veel opleidingen gevolgd," gaat Alban verder. “Zowel op het vlak van software systemen als op het vlak van wetgeving. In mijn job moet je continu op de hoogte blijven van nieuwigheden, dus er moet regelmatig bijgeschoold worden. Maar dat is net het leuke aan deze functie.
Als financieel deskundige ben ik vooral bezig met het inboeken en opmaken van facturen en het uitvoeren van betalingen. Ik sta ook in voor de eindejaarverrichtingen en -afsluitingen en maak de aanslagbiljetten op van de gemeentebelastingen.
Samen met de financieel directeur werk ik ook aan de opmaak en de aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het AGB (autonoom gemeentebedrijf )."
Optimale balans tussen werk en privé
"Ook de balans tussen werk en privé zit hier heel goed. We werken binnen een systeem waarin we de ruimte krijgen om zowel tijdsonafhankelijk als plaatsonafhankelijk te werken."
Alban verduidelijkt: “Dit betekent dat we onze uren zeer flexibel kunnen indelen (tussen 7u00 en 23u00), afhankelijk van onze workload en privésituatie. We kunnen ook 2,5 dagen per week thuiswerken. Thuiswerk is ideaal om werk te verzetten waarbij een volledige focus vereist is, je wordt immers veel minder gestoord. Als je veel met cijfers bezig bent, is dat wel nodig."
“Die flexibiliteit is zeldzaam. En toegegeven, die 35 vakantiedagen, die zijn ook mooi meegenomen," lacht hij.
Respectvol
“Iedereen wordt hier respectvol en als een gelijke behandeld. De samenwerking met het team loopt heel goed en ik kan, zelfs als jonge starter, heel zelfstandig werken. Ik hou van die unieke en open sfeer op de werkvloer," besluit hij.
ANJA EN NICOLE - MAATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN
Nicole en Anja zijn beiden maatschappelijk assistente bij het OCMW Steenokkerzeel. Elke dag geven ze het beste van zichzelf om anderen te helpen.
Mensen helpen en begeleiden
Anja: “Als maatschappelijk assistente sta je in voor het welzijn van je cliënt. De mensen die zich bij ons aanbieden zijn voornamelijk mensen die op vele levensdomeinen problemen ondervinden. De eerste vraag is vaak een financiële vraag, maar na een aantal gesprekken komt er veel meer naar boven. Het is onze taak om deze mensen te helpen en te begeleiden in het vinden van oplossingen," vertelt ze.
Nicole beaamt: “Wij zijn inderdaad in de eerste plaats een luisterend oor voor de mensen. Om hen te helpen moeten we heel wat zaken uitpluizen. Zo gaan we in eerste instantie uitzoeken of iemand recht heeft op een uitkering binnen de sociale zekerheid. Mensen met schulden gaan we begeleiden door de schuldeisers aan te schrijven, een afbetalingsplan op te stellen en te bemiddelen met de schuldeisers."
Client centraal
Nicole houdt zich vooral bezig met budgetbeheer: “Het OCMW beheert het budget van mensen die aankloppen met financiële problemen. De intentie is steeds om mensen tijdelijk te ontlasten van financiële zorgen. Op termijn dienen ze opnieuw zelfstandig hun budget te beheren."
Anja vraagt de leeflonen aan: “Mensen die geen recht hebben op een uitkering binnen de sociale zekerheid kunnen een leefloon aanvragen. Wij onderzoeken dan of ze hier recht op hebben. Wanneer een leefloon uitgekeerd wordt, stappen deze mensen in een heel traject, met als doel re-integratie in de maatschappij. De cliënt staat hierin steeds centraal, het traject wordt op maat uitgestippeld."
Dankbaarheid is hartverwarmend
Beiden zetten zich met hart en ziel in voor hun cliënten. Anja: “In onze job moet je je voldoening halen uit de kleine dingen, problemen zijn nu eenmaal niet van vandaag op morgen opgelost. En het is vooral ook de dankbaarheid van de mensen dat ons het gevoel geeft dat we iets voor hen betekenen.”
“Sommige verhalen zijn schrijnend en er gebeuren regelmatig onverwachte dingen”, vertelt ze. “Zo stond er ooit iemand met zijn koffer bij ons, de man had geen onderdak. Dan is het alle hens aan dek om opvang te vinden voor die persoon. De dankbaarheid die je daarna krijgt is hartverwarmend."
“Een werkdag kan inderdaad soms een verrassende wending nemen”, knikt Nicole. “Je weet zelden wat de dag zal inhouden en soms moeten we een stevige dosis flexibiliteit en creativiteit aan de dag leggen."
Collegiale sfeer
“Waarom ik hou van mijn job? Ik vind het belangrijk om een job te hebben met een maatschappelijke rol," zegt Nicole. “Het is zo dankbaar om direct ten dienste te staan van de inwoners en het nut van je werk te zien. De sfeer en de werkomgeving hier binnen het gemeentebestuur is bovendien aangenaam en de collega’s zijn heel tof."
“Ik ben zelf een sociaal beestje” lacht Anja. “Dus dat sociale aspect aan mijn job spreekt me heel erg aan. En de sfeer tussen de collega’s is hier inderdaad super. Enkele jaren geleden is het OCMW fysiek ingekanteld bij de gemeente, we hebben dus veel meer contact met alle collega’s van het gemeentebestuur. Dat maakt het werken heel erg aangenaam," besluit ze.
KAAT - AFDELINGSHOOFD VRIJE TIJD EN LOKALE ECONOMIE
“Ik vind zelf dat ik op een toffe en zeer gevarieerde dienst werk,” steekt Kaat van wal. “Mijn team houdt zich bezig met alles wat zich in de vrije tijd van onze inwoners afspeelt, zowel wat betreft cultuur, sport, jeugd, lokale economie, toerisme en het verenigingsleven.
We zijn verantwoordelijk voor het beheer van de gemeenschapscentra De Corren en De Camme en staan in voor een gevarieerd en aantrekkelijke cultuurprogrammatie.
In de bibliotheek voorzien we een uitgebreid aanbod aan leesvoer, zodat elke lezer hier zijn gading vindt.
Daarnaast zorgen we ook voor opvang tijdens de schoolvakanties met onze fantastische Speelpleinen en avontuurlijke sportkampen. We zijn ook verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de sporthal en de turnzalen in de gemeente.
Heel wat evenementen worden vanuit onze afdeling georganiseerd, denk maar aan Steenokkerzeel Wandelt Culinair, de Buitenspeeldag, de Paaseierenraap, Steenokkerzeel Zingt en Zomert, de Kerstmarkt, de Kleuterhappening, enz…
We proberen ook onze verenigingen en lokale handelaars zo goed mogelijk te ondersteunen door middel van allerlei acties en initiatieven.”
Extra collega gezocht
Veel werk, maar handen tekort. Daarom is Kaat op zoek naar een nieuwe collega.
“We zijn op zoek naar een deskundige Cultuur en Erfgoed, lees: een creatieve en administratieve duizendpoot met een hart voor cultuur en erfgoed.”
“Een zeer boeiende functie,” belooft ze. “Onze nieuwe collega zal verantwoordelijk zijn voor o.a. de cultuurprogrammatie, de ondersteuning van de cultuurverenigingen, de organisatie van de cultuurraad, het opzetten van erfgoedprojecten, het beheer van de gemeenschapscentra en de organisatie van evenementen zoals Steenokkerzeel Zingt en Open Monumentdag.
Uiteraard hopen we dat er met de komst van nieuw bloed, ook heel wat nieuwe en frisse ideeën zullen ontstaan.”
Gemoedelijke sfeer
En die nieuwe collega komt goed terecht. In een klein, maar daardoor ook gemoedelijk gemeentebestuur.
Kaat verduidelijkt: “Ik heb heel fijne collega’s die allen hetzelfde doel nastreven: zorgen dat mensen graag wonen en werken in onze gemeente.
Je haalt hier veel voldoening uit je werk, omdat je echt impact hebt met de dingen die je doet. Je ziet de blije gezichtjes op het Speelplein, de genietende mensen tijdens een goede cultuurvoorstelling, de bibliotheekbezoekers die vriendelijk worden geholpen, de enthousiaste mensen op onze evenementen…”
Flexibele werkuren
“Als voltijds werkende mama van 2, met een nog drukker bezette partner, vind ik ons lokaal bestuur ook een interessante werkgever. Ik vind heel veel uitdaging in mijn werk, zonder hiervoor aan work-life-balance te moeten inboeten. We hebben immers veel vakantie en kunnen genieten van flexibele werkuren. Hierdoor kan ik toch nog heel veel tijd aan mijn gezin besteden, wat ikzelf, maar zeker mijn man en kinderen, enorm naar waarde schatten.”
“Ook de mogelijkheid om halftijds van thuis uit te werken en zelf je werkuren te kunnen regelen is een zegen voor de werkende mama. In functie van mijn gezin en het opvangnet thuis kan ik mijn eigen uren bepalen en lukt het me aardig om alle bordjes in de lucht te houden...”
Geen fileleed
Wie wenst kan een elektrische fiets leasen aan zeer gunstige voorwaarden. En dat laat het woon-werk verkeer vaak een stuk vlotter en aangenamer verlopen.
“Ook ik kom heel vaak met de fiets naar het werk” vertelt Kaat. ” ’s Ochtends kom ik met een frisse neus aan op het werk, op weg naar huis kan ik alles even laten bezinken alvorens ik thuiskom. Zo kom ik dagelijks aan de nodige beweging en win ik bovendien tijd door niet in de file te staan. Twee vliegen in één klap,” lacht ze.
Geboeid door cultuur en erfgoed? Wil je graag het team Vrije Tijd vervoegen? Bekijk de vacature Deskundige Cultuur en Erfgoed.
MARLEEN - AFDELINGSHOOFD BURGERZAKEN EN ONTHAAL
Direct contact met de inwoners
Marleen is het huidige Afdelingshoofd Burgerzaken, een job waar ze zich al 9 jaar met hart en ziel voor inzet.
Marleen: “Samen met het team sta ik in voor alle materie met betrekking tot de burgerlijke stand: geboorte, huwelijk, overlijden…
We bemannen het loket ‘Bevolking, Burgerlijke Stand en Vreemdelingenzaken’ en hebben dus veel contact met onze inwoners. Dat directe contact met de burger is heel fijn en biedt ook veel afwisseling in de job."
Door de jaren heen heeft Marleen veel zien veranderen: “Door de bevolkingsgroei en de verandering van de samenstelling in de bevolking is de complexiteit van de vragen en dossiers alleen maar toegenomen. Dat betekent dat we vaak de tanden moeten zetten in uitdagende dossiers. Maar de samenwerking met de collega’s en de burgemeester loopt zeer goed, zij helpen mee om oplossingen te zoeken in deze vaak zeer complexe dossiers."
Digitalisering van de dienstverlening
“Waar ik trots op ben? Ongetwijfeld de uitrol van de digitalisering van onze dienst. Waar vroeger de burger voor elk document diende langs te komen, kan dit nu langs digitale weg, via ons zogenaamde Digitale Loket. Deze digitalisering maakt het zowel voor de burger als voor ons veel makkelijker. Iedereen kan immers vanuit de zetel de meeste documenten online aanvragen. En dat was vooral tijdens de coronaperiode een zegen!"
Organisatie verkiezingen
Als afdelingshoofd Burgerzaken staat Marleen ook in voor de organisatie van de verkiezingen.
“Tijdens de aanloop naar de verkiezingen is het alle hens aan dek”, vertelt ze. “De organisatie hiervan brengt immers heel wat werk met zich mee.
Ongeveer 6 maanden voor de verkiezingsdag starten we met de voorbereidingen: locaties zoeken, verkiezingsmateriaal testen, kiezerslijsten samenstellen; voorzitters en bijzitters aanstellen, wetgeving uitpluizen…
De dag zelf is zeer hectisch. Ik probeer immers op alle locaties langs te gaan om de collega’s bij te staan en eventuele problemen op te lossen.
Na de verkiezingen moet er nog heel wat informatie verwerkt worden en administratie in orde gebracht worden. Veel werk dus, maar het is wel een aangename afwisseling van de dagelijks job," besluit ze.
Variatie troef
“Je kan wel zeggen dat mijn job heel erg gevarieerd is, geen enkele dag is dezelfde. Je valt hier niet zo gauw in routine”, lacht Marleen.
“We hebben ook dagelijks veel externe contacten. Niet alleen met de burgers, maar ook met uiteenlopende externe diensten zoals justitie, parket, vreemdelingenzaken en politie."
"Als afdelingshoofd is het ook nodig om een echte people manager te zijn. Je moet instaan voor het welzijn en goed functioneren van je collega’s en hen mee ondersteunen in de uitbouw van de dienstverlening. Aangezien we een klein team zijn, moet je ook over vele materies kennis hebben."
Marleen is duidelijk: “Die kennis moet ook continu bijgeschaafd worden. De verwachtingen en noden van de maatschappij veranderen immers en de regelgeving en wetgeving evolueert mee. Maar dat maakt de job natuurlijk net boeiend."
MONIKA - MEDEWERKER PERSONEEL EN ORGANISATIE
Monika startte haar carrière als administratief medewerker bij het Nationaal Instituut voor Statistiek in Brussel, waar ze 4 jaar werkte. Toen er bij de gemeente Steenokkerzeel een vacature vrijkwam voor een secretariaatsmedewerker twijfelde ze geen moment.
“Ik ben geboren en getogen in Perk, een deelgemeente van Steenokkerzeel en het leek me heel leuk om in mijn eigen gemeente te werken. En kijk, ondertussen werk ik hier al 29 jaar. Je kan dus wel stellen dat ik hier de job van mijn leven vond!”
“Omdat ik zelf in de gemeente woon, voel ik mij nauwer betrokken. Ook de korte afstand woon-werk verkeer bespaart me veel tijd. In de file staan, ken ik niet meer. Via mijn werkgever kon ik een elektrische fiets leasen, waarmee ik zo vaak als ik kan naar het werk rij. Ik ben er dus zelfs sportiever op geworden," lacht ze.
Volop kansen om bij te leren
Monika maakte onlangs een carrièreswitch naar de personeelsdienst, waar ze samen met haar collega’s instaat voor het personeelsbeleid binnen het lokale bestuur.
“Elke dag ziet er anders uit op onze dienst en net dat maakt de job zo boeiend en uitdagend. Mijn dag kan bestaan uit het onthaal van nieuwe medewerkers, HR-administratie, vergaderingen, opleidingen, ….
In een klein bestuur werken, betekent ook dat je meer mogelijkheden krijgt om jezelf te ontplooien en nieuwe dingen te leren. Hierdoor wordt je job nooit saai."
Trots op mijn realisaties
“In de 29 jaar dat ik hier werk heb ik het gemeentebestuur zien groeien van een ouderwetse bureaucratie naar een modern, efficiënt en digitaal lokaal bestuur. En ik ben fier dat ik hier aan heb kunnen meewerken," vertelt ze trots.
Monika kreeg de kans om een aantal projecten te trekken rond digitalisatie.
“Dat vond ik een enorm boeiende uitdaging. Zo heb ik onder andere mee het tijdsregistratiesysteem voor het personeel geïmplementeerd. Hierdoor werden de processen voor HR geautomatiseerd en verloopt de personeelsadministratie transparanter en meer gestructureerd," gaat Monika verder. “Mede door de wederzijdse koppeling van ons tijdsregistratiesysteem met onze weddecentrale, is er al veel HR-administratie geautomatiseerd.”
Gemoedelijke sfeer
“Vaak zeggen nieuwe collega’s me dat ze zich hier heel snel thuis voelen. De sfeer is hier inderdaad heel gemoedelijk en voelt vertrouwd. Omdat we een klein lokaal bestuur zijn is er weinig hiërarchie. De deur van ons management staat altijd open en ook de collegeleden zijn heel benaderbaar."
“Regelmatig wordt er tijd uitgetrokken om samen met de collega’s iets leuks te doen.
Zo kunnen we elk jaar deelnemen aan een leuke sportdag, een teambuilding en klinken we in januari altijd samen (én tot in de vroege uurtjes) op het nieuwe jaar. Elke zomer gaan we ook samen feesten op Paradise City festival, want we zijn fier dat we de thuisbasis zijn van dit mooie, milieuvriendelijke festival!
Die goeie band tussen de collega’s onderling is voor mij cruciaal en geeft mij enorm veel energie!”
Alban zei in 2020 vaarwel tegen de schoolbanken en trok de arbeidsmarkt op met een diploma boekhouden. Al snel vond hij werk bij het bedrijf waar hij stage gelopen had.
Een prima start, maar toen hij de vacature zag voor een financieel deskundige bij de gemeente Steenokkerzeel aarzelde hij geen moment. Hij kwam als eerste uit het examen en ging in september 2022 aan de slag bij de financiële dienst van de gemeente.
Aantrekkelijk startloon
“Ik zocht een job waar ik meer werkzekerheid en een grotere flexibiliteit had," vertelt hij. “Deze functie sprak me onmiddellijk aan, zowel qua jobinhoud als qua voorwaarden.
Als schoolverlater krijg je hier een aantrekkelijk startloon en perspectief om door te groeien. Een job binnen de openbare sector biedt bovendien meer werkzekerheid op langere termijn."
Continu bijleren
Als jonge starter krijg je bij de gemeente Steenokkerzeel een goede begeleiding en de kans om veel opleidingen te volgen.
“De eerste maanden heb ik vrij veel opleidingen gevolgd," gaat Alban verder. “Zowel op het vlak van software systemen als op het vlak van wetgeving. In mijn job moet je continu op de hoogte blijven van nieuwigheden, dus er moet regelmatig bijgeschoold worden. Maar dat is net het leuke aan deze functie.
Als financieel deskundige ben ik vooral bezig met het inboeken en opmaken van facturen en het uitvoeren van betalingen. Ik sta ook in voor de eindejaarverrichtingen en -afsluitingen en maak de aanslagbiljetten op van de gemeentebelastingen.
Samen met de financieel directeur werk ik ook aan de opmaak en de aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het AGB (autonoom gemeentebedrijf )."
Optimale balans tussen werk en privé
"Ook de balans tussen werk en privé zit hier heel goed. We werken binnen een systeem waarin we de ruimte krijgen om zowel tijdsonafhankelijk als plaatsonafhankelijk te werken."
Alban verduidelijkt: “Dit betekent dat we onze uren zeer flexibel kunnen indelen (tussen 7u00 en 23u00), afhankelijk van onze workload en privésituatie. We kunnen ook 2,5 dagen per week thuiswerken. Thuiswerk is ideaal om werk te verzetten waarbij een volledige focus vereist is, je wordt immers veel minder gestoord. Als je veel met cijfers bezig bent, is dat wel nodig."
“Die flexibiliteit is zeldzaam. En toegegeven, die 35 vakantiedagen, die zijn ook mooi meegenomen," lacht hij.
Respectvol
“Iedereen wordt hier respectvol en als een gelijke behandeld. De samenwerking met het team loopt heel goed en ik kan, zelfs als jonge starter, heel zelfstandig werken. Ik hou van die unieke en open sfeer op de werkvloer," besluit hij.
ANJA EN NICOLE - MAATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN
Nicole en Anja zijn beiden maatschappelijk assistente bij het OCMW Steenokkerzeel. Elke dag geven ze het beste van zichzelf om anderen te helpen.
Mensen helpen en begeleiden
Anja: “Als maatschappelijk assistente sta je in voor het welzijn van je cliënt. De mensen die zich bij ons aanbieden zijn voornamelijk mensen die op vele levensdomeinen problemen ondervinden. De eerste vraag is vaak een financiële vraag, maar na een aantal gesprekken komt er veel meer naar boven. Het is onze taak om deze mensen te helpen en te begeleiden in het vinden van oplossingen," vertelt ze.
Nicole beaamt: “Wij zijn inderdaad in de eerste plaats een luisterend oor voor de mensen. Om hen te helpen moeten we heel wat zaken uitpluizen. Zo gaan we in eerste instantie uitzoeken of iemand recht heeft op een uitkering binnen de sociale zekerheid. Mensen met schulden gaan we begeleiden door de schuldeisers aan te schrijven, een afbetalingsplan op te stellen en te bemiddelen met de schuldeisers."
Client centraal
Nicole houdt zich vooral bezig met budgetbeheer: “Het OCMW beheert het budget van mensen die aankloppen met financiële problemen. De intentie is steeds om mensen tijdelijk te ontlasten van financiële zorgen. Op termijn dienen ze opnieuw zelfstandig hun budget te beheren."
Anja vraagt de leeflonen aan: “Mensen die geen recht hebben op een uitkering binnen de sociale zekerheid kunnen een leefloon aanvragen. Wij onderzoeken dan of ze hier recht op hebben. Wanneer een leefloon uitgekeerd wordt, stappen deze mensen in een heel traject, met als doel re-integratie in de maatschappij. De cliënt staat hierin steeds centraal, het traject wordt op maat uitgestippeld."
Dankbaarheid is hartverwarmend
Beiden zetten zich met hart en ziel in voor hun cliënten. Anja: “In onze job moet je je voldoening halen uit de kleine dingen, problemen zijn nu eenmaal niet van vandaag op morgen opgelost. En het is vooral ook de dankbaarheid van de mensen dat ons het gevoel geeft dat we iets voor hen betekenen.”
“Sommige verhalen zijn schrijnend en er gebeuren regelmatig onverwachte dingen”, vertelt ze. “Zo stond er ooit iemand met zijn koffer bij ons, de man had geen onderdak. Dan is het alle hens aan dek om opvang te vinden voor die persoon. De dankbaarheid die je daarna krijgt is hartverwarmend."
“Een werkdag kan inderdaad soms een verrassende wending nemen”, knikt Nicole. “Je weet zelden wat de dag zal inhouden en soms moeten we een stevige dosis flexibiliteit en creativiteit aan de dag leggen."
Collegiale sfeer
“Waarom ik hou van mijn job? Ik vind het belangrijk om een job te hebben met een maatschappelijke rol," zegt Nicole. “Het is zo dankbaar om direct ten dienste te staan van de inwoners en het nut van je werk te zien. De sfeer en de werkomgeving hier binnen het gemeentebestuur is bovendien aangenaam en de collega’s zijn heel tof."
“Ik ben zelf een sociaal beestje” lacht Anja. “Dus dat sociale aspect aan mijn job spreekt me heel erg aan. En de sfeer tussen de collega’s is hier inderdaad super. Enkele jaren geleden is het OCMW fysiek ingekanteld bij de gemeente, we hebben dus veel meer contact met alle collega’s van het gemeentebestuur. Dat maakt het werken heel erg aangenaam," besluit ze.
KAAT - AFDELINGSHOOFD VRIJE TIJD EN LOKALE ECONOMIE
“Ik vind zelf dat ik op een toffe en zeer gevarieerde dienst werk,” steekt Kaat van wal. “Mijn team houdt zich bezig met alles wat zich in de vrije tijd van onze inwoners afspeelt, zowel wat betreft cultuur, sport, jeugd, lokale economie, toerisme en het verenigingsleven.
We zijn verantwoordelijk voor het beheer van de gemeenschapscentra De Corren en De Camme en staan in voor een gevarieerd en aantrekkelijke cultuurprogrammatie.
In de bibliotheek voorzien we een uitgebreid aanbod aan leesvoer, zodat elke lezer hier zijn gading vindt.
Daarnaast zorgen we ook voor opvang tijdens de schoolvakanties met onze fantastische Speelpleinen en avontuurlijke sportkampen. We zijn ook verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de sporthal en de turnzalen in de gemeente.
Heel wat evenementen worden vanuit onze afdeling georganiseerd, denk maar aan Steenokkerzeel Wandelt Culinair, de Buitenspeeldag, de Paaseierenraap, Steenokkerzeel Zingt en Zomert, de Kerstmarkt, de Kleuterhappening, enz…
We proberen ook onze verenigingen en lokale handelaars zo goed mogelijk te ondersteunen door middel van allerlei acties en initiatieven.”
Extra collega gezocht
Veel werk, maar handen tekort. Daarom is Kaat op zoek naar een nieuwe collega.
“We zijn op zoek naar een deskundige Cultuur en Erfgoed, lees: een creatieve en administratieve duizendpoot met een hart voor cultuur en erfgoed.”
“Een zeer boeiende functie,” belooft ze. “Onze nieuwe collega zal verantwoordelijk zijn voor o.a. de cultuurprogrammatie, de ondersteuning van de cultuurverenigingen, de organisatie van de cultuurraad, het opzetten van erfgoedprojecten, het beheer van de gemeenschapscentra en de organisatie van evenementen zoals Steenokkerzeel Zingt en Open Monumentdag.
Uiteraard hopen we dat er met de komst van nieuw bloed, ook heel wat nieuwe en frisse ideeën zullen ontstaan.”
Gemoedelijke sfeer
En die nieuwe collega komt goed terecht. In een klein, maar daardoor ook gemoedelijk gemeentebestuur.
Kaat verduidelijkt: “Ik heb heel fijne collega’s die allen hetzelfde doel nastreven: zorgen dat mensen graag wonen en werken in onze gemeente.
Je haalt hier veel voldoening uit je werk, omdat je echt impact hebt met de dingen die je doet. Je ziet de blije gezichtjes op het Speelplein, de genietende mensen tijdens een goede cultuurvoorstelling, de bibliotheekbezoekers die vriendelijk worden geholpen, de enthousiaste mensen op onze evenementen…”
Flexibele werkuren
“Als voltijds werkende mama van 2, met een nog drukker bezette partner, vind ik ons lokaal bestuur ook een interessante werkgever. Ik vind heel veel uitdaging in mijn werk, zonder hiervoor aan work-life-balance te moeten inboeten. We hebben immers veel vakantie en kunnen genieten van flexibele werkuren. Hierdoor kan ik toch nog heel veel tijd aan mijn gezin besteden, wat ikzelf, maar zeker mijn man en kinderen, enorm naar waarde schatten.”
“Ook de mogelijkheid om halftijds van thuis uit te werken en zelf je werkuren te kunnen regelen is een zegen voor de werkende mama. In functie van mijn gezin en het opvangnet thuis kan ik mijn eigen uren bepalen en lukt het me aardig om alle bordjes in de lucht te houden...”
Geen fileleed
Wie wenst kan een elektrische fiets leasen aan zeer gunstige voorwaarden. En dat laat het woon-werk verkeer vaak een stuk vlotter en aangenamer verlopen.
“Ook ik kom heel vaak met de fiets naar het werk” vertelt Kaat. ” ’s Ochtends kom ik met een frisse neus aan op het werk, op weg naar huis kan ik alles even laten bezinken alvorens ik thuiskom. Zo kom ik dagelijks aan de nodige beweging en win ik bovendien tijd door niet in de file te staan. Twee vliegen in één klap,” lacht ze.
Geboeid door cultuur en erfgoed? Wil je graag het team Vrije Tijd vervoegen? Bekijk de vacature Deskundige Cultuur en Erfgoed.
MARLEEN - AFDELINGSHOOFD BURGERZAKEN EN ONTHAAL
Direct contact met de inwoners
Marleen is het huidige Afdelingshoofd Burgerzaken, een job waar ze zich al 9 jaar met hart en ziel voor inzet.
Marleen: “Samen met het team sta ik in voor alle materie met betrekking tot de burgerlijke stand: geboorte, huwelijk, overlijden…
We bemannen het loket ‘Bevolking, Burgerlijke Stand en Vreemdelingenzaken’ en hebben dus veel contact met onze inwoners. Dat directe contact met de burger is heel fijn en biedt ook veel afwisseling in de job."
Door de jaren heen heeft Marleen veel zien veranderen: “Door de bevolkingsgroei en de verandering van de samenstelling in de bevolking is de complexiteit van de vragen en dossiers alleen maar toegenomen. Dat betekent dat we vaak de tanden moeten zetten in uitdagende dossiers. Maar de samenwerking met de collega’s en de burgemeester loopt zeer goed, zij helpen mee om oplossingen te zoeken in deze vaak zeer complexe dossiers."
Digitalisering van de dienstverlening
“Waar ik trots op ben? Ongetwijfeld de uitrol van de digitalisering van onze dienst. Waar vroeger de burger voor elk document diende langs te komen, kan dit nu langs digitale weg, via ons zogenaamde Digitale Loket. Deze digitalisering maakt het zowel voor de burger als voor ons veel makkelijker. Iedereen kan immers vanuit de zetel de meeste documenten online aanvragen. En dat was vooral tijdens de coronaperiode een zegen!"
Organisatie verkiezingen
Als afdelingshoofd Burgerzaken staat Marleen ook in voor de organisatie van de verkiezingen.
“Tijdens de aanloop naar de verkiezingen is het alle hens aan dek”, vertelt ze. “De organisatie hiervan brengt immers heel wat werk met zich mee.
Ongeveer 6 maanden voor de verkiezingsdag starten we met de voorbereidingen: locaties zoeken, verkiezingsmateriaal testen, kiezerslijsten samenstellen; voorzitters en bijzitters aanstellen, wetgeving uitpluizen…
De dag zelf is zeer hectisch. Ik probeer immers op alle locaties langs te gaan om de collega’s bij te staan en eventuele problemen op te lossen.
Na de verkiezingen moet er nog heel wat informatie verwerkt worden en administratie in orde gebracht worden. Veel werk dus, maar het is wel een aangename afwisseling van de dagelijks job," besluit ze.
Variatie troef
“Je kan wel zeggen dat mijn job heel erg gevarieerd is, geen enkele dag is dezelfde. Je valt hier niet zo gauw in routine”, lacht Marleen.
“We hebben ook dagelijks veel externe contacten. Niet alleen met de burgers, maar ook met uiteenlopende externe diensten zoals justitie, parket, vreemdelingenzaken en politie."
"Als afdelingshoofd is het ook nodig om een echte people manager te zijn. Je moet instaan voor het welzijn en goed functioneren van je collega’s en hen mee ondersteunen in de uitbouw van de dienstverlening. Aangezien we een klein team zijn, moet je ook over vele materies kennis hebben."
Marleen is duidelijk: “Die kennis moet ook continu bijgeschaafd worden. De verwachtingen en noden van de maatschappij veranderen immers en de regelgeving en wetgeving evolueert mee. Maar dat maakt de job natuurlijk net boeiend."
MONIKA - MEDEWERKER PERSONEEL EN ORGANISATIE
Monika startte haar carrière als administratief medewerker bij het Nationaal Instituut voor Statistiek in Brussel, waar ze 4 jaar werkte. Toen er bij de gemeente Steenokkerzeel een vacature vrijkwam voor een secretariaatsmedewerker twijfelde ze geen moment.
“Ik ben geboren en getogen in Perk, een deelgemeente van Steenokkerzeel en het leek me heel leuk om in mijn eigen gemeente te werken. En kijk, ondertussen werk ik hier al 29 jaar. Je kan dus wel stellen dat ik hier de job van mijn leven vond!”
“Omdat ik zelf in de gemeente woon, voel ik mij nauwer betrokken. Ook de korte afstand woon-werk verkeer bespaart me veel tijd. In de file staan, ken ik niet meer. Via mijn werkgever kon ik een elektrische fiets leasen, waarmee ik zo vaak als ik kan naar het werk rij. Ik ben er dus zelfs sportiever op geworden," lacht ze.
Volop kansen om bij te leren
Monika maakte onlangs een carrièreswitch naar de personeelsdienst, waar ze samen met haar collega’s instaat voor het personeelsbeleid binnen het lokale bestuur.
“Elke dag ziet er anders uit op onze dienst en net dat maakt de job zo boeiend en uitdagend. Mijn dag kan bestaan uit het onthaal van nieuwe medewerkers, HR-administratie, vergaderingen, opleidingen, ….
In een klein bestuur werken, betekent ook dat je meer mogelijkheden krijgt om jezelf te ontplooien en nieuwe dingen te leren. Hierdoor wordt je job nooit saai."
Trots op mijn realisaties
“In de 29 jaar dat ik hier werk heb ik het gemeentebestuur zien groeien van een ouderwetse bureaucratie naar een modern, efficiënt en digitaal lokaal bestuur. En ik ben fier dat ik hier aan heb kunnen meewerken," vertelt ze trots.
Monika kreeg de kans om een aantal projecten te trekken rond digitalisatie.
“Dat vond ik een enorm boeiende uitdaging. Zo heb ik onder andere mee het tijdsregistratiesysteem voor het personeel geïmplementeerd. Hierdoor werden de processen voor HR geautomatiseerd en verloopt de personeelsadministratie transparanter en meer gestructureerd," gaat Monika verder. “Mede door de wederzijdse koppeling van ons tijdsregistratiesysteem met onze weddecentrale, is er al veel HR-administratie geautomatiseerd.”
Gemoedelijke sfeer
“Vaak zeggen nieuwe collega’s me dat ze zich hier heel snel thuis voelen. De sfeer is hier inderdaad heel gemoedelijk en voelt vertrouwd. Omdat we een klein lokaal bestuur zijn is er weinig hiërarchie. De deur van ons management staat altijd open en ook de collegeleden zijn heel benaderbaar."
“Regelmatig wordt er tijd uitgetrokken om samen met de collega’s iets leuks te doen.
Zo kunnen we elk jaar deelnemen aan een leuke sportdag, een teambuilding en klinken we in januari altijd samen (én tot in de vroege uurtjes) op het nieuwe jaar. Elke zomer gaan we ook samen feesten op Paradise City festival, want we zijn fier dat we de thuisbasis zijn van dit mooie, milieuvriendelijke festival!
Die goeie band tussen de collega’s onderling is voor mij cruciaal en geeft mij enorm veel energie!”
Adres gegevens
Adres:Orchideeënlaan 17
Postcode:1820
Stad:STEENOKKERZEEL
Land:BE
Telefoon:+3222541912
E-mail:info@steenokkerzeel.be
Website:Gemeente Steenokkerzeel